dinsdag 21 maart 2023

De oosters-orthodoxie in Oekraïne en Rusland

dinsdag 21 maart 2023
 H. Maria Magdalenakerk te Wormer Dorpsstraat 351

Geschiedenis, beeld en lied. Door de oorlog in Oekraïne horen wij veel over Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne. Maar wat weten wij eigenlijk van die landen, bijvoorbeeld als het gaat om de religieuze geschiedenis? We weten dat er Oosters-orthodoxe kerken zijn, maar waarom is er ook een Russisch-orthodoxe kerk en een Oekraïens-orthodoxe kerk? Hoe zijn die kerken eigenlijk ontstaan? Waarom is de stad Kiev zo belangrijk voor zowel Oekraïne als Rusland? En hoe zit dat met die alternatieve datum van Kerstmis?
Vieren we dat nu op 25 december of op 6 januari? Over deze en andere vragen zal ds. Bart Vijfvinkel op de eerste bijeenkomst een inleiding verzorgen. Daarna geeft ds.
Christiaan Ravensbergen een toelichting op de oosters-orthodoxe liturgie. Hoe ziet die eruit, en wat is bijvoorbeeld de betekenis van iconen? Op de derde en laatste bijeenkomst in de Maria Magdalenakerk in Wormer zal het Byzantijns koor Indrik uit Hoorn een concert verzorgen. Zij zingen dan zowel liturgische gezangen als volksliederen. Dit is een gezamenlijke activiteit van de Protestantse Gemeenten van Wormer/Jisp en Wormerveer, in samenwerking met de Roons-katholieke parochie. We hopen veel mensen uit beide dorpen hier te ontmoeten. Data, tijd en plaatsen:
Dinsdag 21 februari 2023, 19.30 uur: Kosterij Protestantse Kerk Wormerveer (Noordeinde 20);
Dinsdag 7 maart 2023, 19.30 uur: Consistorie bij de Nieuwe Kerk te Wormer (Kerkstraat 8);
Dinsdag 21 maart 2023, 19.30 uur. H. Maria Magdalenakerk te Wormer (Dorpsstraat 351); Meer informatie en aanmelden:
Ds. Bart Vijfvinkel, 06-19685110 / bart.vijfvinkel@live.nl en
Ds. Christiaan Ravensbergen, 06-38545779 / predikant@pknwormerveer.nl