Paasviering, feest van licht en nieuw begin

Kinderen verspreidden het licht van de nieuwe Paaskaars onder de aanwezigen terwijl het lied 'Licht dat ons aanstoot in de morgen' werd gezongen.

Later deelden de kinderen een gele tulp uit, symbool van nieuwe lente, begin van nieuw leven.

De volledige Paasviering vindt u  hier

De nieuwe Paaskaars met Keltisch kruis

Het Keltische kruis is een combinatie van kruis en cirkel.
Tijdens de kerstening van de Kelten in Ierland en Schotland in de 5e en 6e eeuw werden veel oude Keltische symbolen uit het heidense geloof overgenomen. Zo werd Christus min of meer gelijkgesteld met de Keltische zonnegod en werd aan het Latijnse kruis  een cirkel (de zonneschijf) toegevoegd.
Het Keltisch kruis werd zo voor het Keltische volk een symbool van het christelijk geloof.
In het Christendom geldt het als een symbool van de vereniging van hemel en aarde.
De arabesken op het kruis (het vlechtwerk) zijn een beeld van de levensweg die via vele omleidingen naar het heil lopen.

Een andere uitleg is dat het oorspronkelijk uit India komt en daar werd geassocieerd met seksuele energie tussen man en vrouw: het kruis als symbool van het mannelijke en de cirkel van het vrouwelijke voortplantingsvermogen.

Bronnen:
D. Fontana. De verborgen taal van het symbool. De abdij van Egmond. En  Wikipedia.