zondag 5 juni 2022 om 10:00

Pinksteren, roze viering
Voorganger(s): ds Hanna van Dorssen
Organist: Merk Rijken

1e Collecte: Diaconie: voor de Zaanse Regenboog 2e Collecte: Kerk: Kerk 3e Collecte: Diaconie of Kerk: Onderhoud Kerkgebouw

Roze viering:
De regenboog kleurt Zaanstad in de week van 4 t/m 11 juni. Een boog die hemel en aarde verbindt. Onder die boog zoveel verschillende mensen, zoveel talen, zoveel kleuren, zoveel verhalen.
Aan het begin van deze week, op pinksterzondag 5 juni, zet de Kogerkerk haar deuren open om te vieren dat je als mens onder de regenboog mag zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt.
De voorbereidingsgroep bestaat uit: Rina ten Broek, vrijwilliger bij de Zaanse Regenboog, Karen Joachim, vrijwilliger bij inloophuis De Bron, Kees van der Pol, gemeentelid Noorderkerk, Frank Vos, voorzitter Zaanse Regenboog en onze eigen gemeenteleden Maartje Hoogendoorn-Valk en Yeng Somsen. Roselien Brondy, van LGBTIQ+ Zaandam, verzorgt net als vorig jaar de pr. Rosanne Kolvers, secretaris van de Zaanse Regenboog en Geert Rijken werken mee als musici. Merk Rijken is organist.

Pinksteren is het feest van mensen die elkaar tot hun verrassing ineens verstaan. Ze spreken niet een en dezelfde taal, de veelkleurigheid van volken en talen blijft bestaan. Ze worden aangesproken in hun moedertaal. Met de taal van hun ziel, van de liefde. Die taal van liefde klinkt in woord en muziek op Pinksteren in de Kogerkerk. We hopen op een volle kerk waar we veel gasten uit Zaanstad en van daarbuiten in ons midden kunnen verwelkomen.

Op deze zondag zal de regenboogvlag wapperen aan De Stolp. Na afloop ontmoeting in de kerk en bij mooi weer op het kerkplein onder de kleuren van de regenboog met koffie en iets lekkers.

De Kogerkerk is al geruime tijd aangesloten bij het netwerk Wijdekerk. Dit netwerk vertegenwoordigt kerken die aangeven dat bij hen mensen uit de LHBT+ gemeenschap van harte welkom zijn. Samen zijn wij de kerk. Op wijdekerk.nl is een kaart te vinden van Nederland waarop ook de Kogerkerk te vinden is.

De organisatie van de ZaanPride is in handen van stichting de Zaanse Regenboog. Zij willen een (Zaan) stad waar iedereen zichzelf kan zijn, thuis en op straat ongeacht sekse en gender. Meer informatie over het programma van de Zaanpride is te vinden op zaanpride.nl.

ds. Hanna van Dorssen