Nieuwjaarsconcert in de concertserie van de Stichting Vrienden van de Kogerkerk

Op het programma stonden werken uit de Engelse Renaissance, de Barok en ter afsluiting een aantal aanstekelijke composities uit het licht - klassieke repertoire.
Middelpunt van de uitvoering was het Derde Brandenburgse concert van Bach. Weer eens bleek dat Bach met deze muziek naar de toppen van Europese muziek heeft gereikt. De uitvoering door Friday Brass deed bovendien aan Bach's partituur alle recht. Een helder weefsel met talloze melodische lijnen ontwikkelde zich boven de hechte cadans in de bas. Een vertolking, ook technisch van een hoog niveau, die de aandacht van het begin tot het einde vasthield.

Omringd werd Bach's muziek door lichtvoetiger werk. Bewonderenswaardig exact en tegelijk speels was de voordracht van Friday Brass in de muziek uit de Engelse renaissance. Deze muziek van Byrd en Dowland werd van oorsprong geschreven voor klavecimbel. Van het koperensemble kreeg ze een onberispelijke uitvoering. De vele versieringen in de melodie kwamen moeiteloos tot hun recht. Een degelijke prestatie, niet alleen van de solo - trompettisten maar ook van de andere partijen die het nodige toebedeeld hadden gekregen.Tegelijk verzorgden hoorn en trombone voor een rustige en verzadigde begeleiding.

Het concert sloot af met een aantal melodieuze werken uit het licht - klassieke repertoire: Minnie de Moocher, een Zuidtiroler Suite en als laatste Jealousy van Gade. Ze kregen van Friday Brass een kleurrijke vertolking, waarbij het spelniveau van de klassieke stukken zeker werd geëvenaard.

Friday Brass kan terugzien op een welverzorgd concert. Ook onmisbare elementen in de voordracht zoals exact spel, zorg voor een goede uitvoering van de ritmische figuren, homogeniteit en stemming verdienden alle lof. Een extra verdienste van dit ensemble, waarvan de meespelende dirigent Klaas Peereboom alleen de allereerste inzet aangaf, waarna de muziek zich als vanzelf ontwikkelde. De langdurige bijval van het talrijke gehoor in de Kogerkerk werd beloond met een opgewekte toegift.

WILLEM TIP