dinsdag 28 maart 2023

VVP: Imago Musica

dinsdag 28 maart 2023
 de Stolp

Op dinsdag 28 maart 2022 geeft Josée Claasen de lezing ‘Aan de Amsterdamse grachten’.Eind 19e eeuw wil een groep jonge kunstenaar met kunst niets anders uitdrukken dan de kunst zelf: l’art pour l’art. Dat doen ze door middel van proza en poëzie, schilderkunst en muziek. Ze bezoeken café chantants, danszalen en concerten, en struinen door de bruisende stad. Het nieuwe elektrische licht geeft de stad letterlijk een nieuw aanzicht. Dat laten de schilders als George Breitner en Isaac Israels ons zien. Zij tonen ons zowel de deftige dames, gekleed in modieuze japonnen, als de arbeidersvrouwen die ongezond en zwaar werk doen. Frederik van Eeden schrijft satirische gedichten. Alphons Diepenbrock schrijft prachtige muziek. Muziek van buitenlandse ‘Tachtigers’ hoort daar ook bij: Giacomo Puccini en Claude Debussy. George Breitner is een dubbeltalent; hij fotografeerde en schilderde. Jan Toorop speelde piano en schilderde en Jacobus van Looy was schrijver en schilder. Willem Witsen schreef, speelde cello, fotografeerde en schilderde.
De lezing vindt plaats in de Stolp (naast de Kogerkerk),Kerkstraat 12, 1541 HA  Koog aan de Zaan van 14.00 – 16.00 uur.